Lószállítás

Napjainkban a lovakat elsősorban sport és hobby célra hasznosítjuk, így gyakran szükséges az állatok szállítása. A lószállítás manapság mindennapos rutin tevékenységnek számít. Lovaink leggyakrabban közúton utaznak, nagyobb versenyek (világjátékok, olimpia, világkupák) esetén azonban gyakori a repülővel (105. kép), hajóval, esetleg vonattal történő lószállítás is. Ahhoz, hogy a versenyeken a lehető legjobb teljesítményt érhessük el, a lovakat épségben, a legkisebb stressz okozásával kell szállítani. Ennek elengedhetetlen feltétele az állatok szakszerű felkészítése, valamint – főként a közúti szállítás esetén – fontos, hogy a járművet tapasztalt sofőr vezesse. Kerülni kell a hirtelen fékezést, gyorsítást, gyors kanyarodást.

Lovakat csak erre a célra készített járműben szállítsunk. Vannak egy-, két-, vagy háromlovas utánfutók, illetve különböző komfortfokozatú önjáró szállító járművek (106-107. kép). A legújabb kamionok nemcsak a szállításra alkalmasak, hanem kényelmes szállást is biztosítanak a személyzet részére (108. kép). A legtöbb ilyen jármű vezetéséhez külön jogosítvány szükséges. A legmodernebb lószállítókban a lovak útközben kamerával megfigyelhetők.

Szállítás előtt okvetlenül meg kell győződnünk arról, hogy a jármű műszaki állapota megfelelő-e, a lovak útlevelében szerepelnek-e az adott évre érvényes oltási és vérvételi igazolások, valamint hogy a szállítandó lovak egészségesek-e. Sérült, sánta, vagy kólikázó lovak szállítása kockázatos és felelőtlen (kivéve az egészségügyi célból történő szállítást).

Szállítás előtt az állatokat minden esetben meg kell itatni, fel kell szerelni a végtagok védelme érdekében szállítási lábszárvédővel (transzport kamáslival), a kicsavarható patkósarkokat el kell távolítani, valamint javasolt a farokrépa fáslizása is (109. kép). Szállításkor a lovon kötőfék van és vezetőszárral (110. kép) van kikötve a járműben. Az ún. pánik-karabiner (111. kép) alkalmazása balesetveszélyes lehet, ezért nem javasolt. A felkészített lovat felvezetjük a járműbe és a vezetőszár segítségével biztonsági csomóval kikötjük, miközben egy segítő rögzíti a ló mögötti korlátot, kamion esetén becsukja a lovak közötti válaszfalat (112. kép). Az összes ló felvezetése után a jármű ajtaját csukjuk be és biztonságosan rögzítsük. A lovak előtt legyen szénaháló (113. kép). Minden esetben vigyünk magunkkal tartalék kötőféket, vezetőszárat, esetleg lótakarót. Fiatal, tapasztalatlan lovakat célszerű megbízható, idősebb lóval együtt szállítani, valamint javasolt az állatok lószállítóhoz történő szoktatása is. Fontos, hogy a felkészülésre megfelelő időt hagyjunk; a felesleges sietség, kapkodás stresszel jár az állatok számára és megnehezíti a szállítást. A lovak felvezetése mindig körültekintően és türelmesen történjen. Fiatal, bizonytalankodó lovaknál célszerű segítséget kérni. Legyünk mindig határozottak, de a durvaságot, bántalmazást kerülni kell.

Megérkezéskor minden esetben vezessük le a lovakat a szállítóról, az állatokat felügyelet nélkül a járműben hagyni rendkívül balesetveszélyes. Levezetéskor a jármű ajtaját nyissuk ki, a csomót kössük ki, a segítő csak ezután távolítsa el a korlátot vagy válaszfalat. A lovat óvatosan vezessük le (114. kép). Mivel utánfutó esetén a lónak a járműről úgy kell letolatnia, a segítő támassza meg a ló oldalát, nehogy az állat a feljáró mellé lépjen (115. kép). Ha a ló a levezetéskor hirtelen kitör, a nagyobb baleset megelőzése érdekében ne próbáljuk visszahúzni, inkább engedjük hosszabbra a vezetőszárat.